Khamis, 17 Mac 2016

Tahukah Kenapa Kita Kena Makan Minyak Ikan?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Salam sume moga kehidupan sentiasa diberkati...

Saya nak tanya siapa suke makan ikan?? Cer angkat tangan...hihihi...baguslah bagi yang suke makan ikan..memang bagus makan ikan berbanding ayam dan daging.

Kalau nak tahu saya memang tak suke makan ikan...pertama sebab bau hanyir ikan tu...then tengok lauk..pendek kata cerewet....puaslah ayah saya bagi makan minyak ikan..itu pun tak lalu makan...masa tu tinggal ngan nenek so ayah tak tahulah makan ke tidak ....ngelat tul...

Bila dah besar boleh plak makan ikan..tapiii saya tengok dulu sape masak, lauk apa, nampak best ke tidak...alhamdulillah bila dah kawin mujahadah jugaklah nak siang ikan tu...itupun sesetengah jenis ikan jer...

Dah sedar kebaikan ikan sekarang bila pikir balik rugi tak makan ikan dan minyak ikan dulu...

Jom lihat kenapa penting kita makan minyak ikan..

Mengawalatur  Tahap Kolestrol
Minyak ikan boleh membantu anda memastikan keseimbangan kolesterol ‘baik’ dan ‘buruk’. Kajian terkini menunjukkan bahawa omega-3 yang terdapat pada minyak ikan meningkatkan HDL (iaitu kolesterol ‘baik’) dan mengurangkan LDL.

Perkara kedua yang anda perlu tahu adalah terutamanya jika anda juga mempunyai kencing manis. Pesakit kencing manis cenderung mempunyai tahap trigliserida yang tinggi dan tahap HDL yang rendah. Asid lemak Omega-3 dari minyak ikan boleh membantu mengurangkan tahap trigliserida sebanyak 25%, mengurangkan tahap apoprotein (penanda kencing manis), dan meningkatkan tahap kolesterol ‘baik’ di kalangan pesakit kencing manis!

Mengurangkan Risiko Denyutan Jantung Tidak Teratur

Denyutan jantung yang tidak teratur atau "aritmia" adalah faktor utama kematian yang berkaitan dengan jantung. Minyak ikan sebenarnya telah terbukti untuk mengurangkan risiko denyutan jantung tidak teratur.  Persatuan Jantung Amerika mencadangkan pengambilan omega-3 yang kerap membantu mengurangkan risiko denyutan jantung yang tidak teratur, kerana kajian menunjukkan bahawa tahap omega-3 yang rendah omega-3 adalah berkaitan dengan kadar aritmia yang lebih tinggi.

Bagaimana ia berfungsi? Kajian menunjukkan bahawa omega-3 berfungsi dari dalam ke luar. Asid lemak mengikat kepada tisu-tisu di sekeliling hati dan boleh mencegah denyutan jantung yang tidak teratur semasa strok, salah satu punca utama mati jantung secara tiba-tiba.

 
Mencegah Plak dan Pembekuan Darah
Aterosklerosis adalah sejenis keadaan kesihatan di mana plak terkumpul dalam arteri. Pakar perubatan bersetuju bahawa plak bertanggungjawab dalam kebanyakan serangan jantung. Apabila plak ini pecah, darah beku boleh terbentuk dan menghalang darah daripada melaluinya.

Menurut American Journal of Clinical Nutrition,minyak ikan boleh mengurangkan dan juga mencegah plak jantung dan pembekuan darah. Apatah lagi, para penyelidik mendapati bahawa terdapat hubungan songsang antara tahap omega-6 yang lebih tinggi dan aterosklerosis. Ini bermakna, semakin tinggi tahap omega-6s anda, semakin tinggi kemungkinan plak terbentuk.

Yang paling penting, para penyelidik juga mendapati bahawa protein C-reaktif (CRP) memainkan peranan yang sangat besar dalam pembentukan aterosklerosis. Kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Cardiology telah mendapati bahawa pengambilan minyak ikan yang tetap, dan terutamanya yang asid lemak DHA dalam minyak ikan, boleh mengurangkan tahap CRP.

 
Meningkatkan Peredaran Darah
Mereka yang mempunyai peredaran darah yang lemah sering mempunyai darah yang pekat yang menyumbang pada masalah jantung. Peredaran darah yang lemah adalah umum di kalangan pesakit kencing manis dan penyakit arteri periferi (PAD).

Sebagai antikoagulan semula jadi, minyak ikan adalah satu rawatan yang sesuai digunakan untuk meningkatkan peredaran darah. Kajian menunjukkan bahawa minyak ikan sebenarnya berfungsi dalam dua cara yang memanfaatkan peredaran:

Dengan menipiskan darah, satu proses yang melibatkan peningkatan fleksibiliti dalam pembuluh darah dan menghalang agen pembekuan darah.Dengan mengembangkan dinding saluran darah.

Justeru, minyak ikan adalah paling sesuai untuk meningkatkan peredaran darah. Walau bagaimanapun, jika anda sedang mengambil ubat menipiskan darah, adalah dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat doktor anda sebelum mengambil minyak ikan.

 

Mengurangkan Risiko Serangan Jantung
Menurut Persatuan Jantung Amerika, bukti-bukti yang kuat telah menunjukkan manfaat minyak ikan adalah mengurangkan risiko serangan jantung pada masa hadapan dan mencegah penyakit kardiovaskular (CVD) di kalangan mereka yang menghidapinya. Manfaat ini juga boleh dilihat pada mereka yang tidak mempunyai CVD. Sebagai contoh,para penyelidik Eropah mendapati bahawa minyak ikan omega-3 melindungi manusia daripada kegagalan fungsi jantung, satu keadaan yang mempengaruhi kira-kira 5 juta rakyat Amerika.






Jadi saya cadangkan anda sume mencuba Forever Arctic Sea dari produk Forever Living ni...

Forever Arctic Sea menggabungkan minyak ikan semulajadi dengan minyak zaitun untuk membekalkan Omega 3 [asid lemak perlu (EFA) dan Omega 9 yang boleh membantu memelihara kesihatan tubuh badan  dan memelihara kesihatan kulit. EFA adalah lemak yang mesti diperolehi daripada diet kita. Gabungan minyak ikan dan minyak zaitun menjadikannya satu produk EFA yang seimbang dan berkesan.

So kepada sesiapa yang tak suke makan ikan tu untuk cover boleh consume Arctic Sea ni..

Ingin mendapatkan produk ini:

wasap :019 3737025
email:nuurayuu@gmail.com
fb page: Forever Business Owner FLP

Feel free like my page...Ok tk...

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan