Khamis, 10 Disember 2015

Deodorant Punca Kanser Payudara???

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha  Penyayang

Salam sume..
Hiii..apa khabar? Saya doakan  sume yang membaca blog ini sihat2 belaka dan dirahmati  oleh Allah selalu. Saya lately ni kurang sihat sikit…think positive ….moga 2 sakit yang Allah berikan kepada kita adalah satu jalan untuk kita dihapuskan dosa2 yang lalu…amiin..yang penting redhalah dengan ujian dari Allah… ujian adalah tanda kasih sayang Allah kepada hamba2NYa…

Kali ni saya ingin berkongsi  berkenaan dengan deodorant atau nama lainnya dipanggil antiperspirant . Sejauh manakah  pemakaian deodorant ini boleh menyebabkan kanser.???


Kanser Payudara

Deodorant  dipakai oleh wanita, lelaki atau remaja. Sebab apa??? Iyelah untuk mengelakkan dari bau ketiak yang keluar dari badan . Hanya baby punye ketiak jer yang lalu nak dicium…bau baby best …hihihi…

Okey berbalik tentang deodorant ni…kebanyakkan deodorant di pasaran ada pelbagai yang liquid, stick, spray ada bahan kimia… saya plak jenis alah kena deodorant yang bahan kimia dia kuat…memanglah gatal2  manjang…asyik2 garu…tak tahan beb…tulah antara kesan bahan kimia …belum lagi ianya masuk sampai ke sel-sel  badan dan memudaratkan kesihatan.

Kebanyakan deodorant yang dijual di pasaran mempunyai bahan aktif anti-peluh, yang terdiri daripada aluminium salt terutamanya aluminium klorohidrat. Bahan kimia aluminium ini bertindak merangsang sel-sel kilang peluh menutup pori-pori bagi menghalang pengeluaran peluh. 

Pengeluaran peluh melalui ketiak adalah sebahagian daripada sistem perkumuhan badan kita untuk mengeluarkan toksid hasil dari metabolisma badan. Dengan menghalang pengeluaran peluh diketiak dalam jangka waktu yang lama boleh menyebabkan toksid-toksid yang sepatutnya di buang akan terkumpul di sekitar sel-sel ketiak dan secara logiknya ia boleh mendatangkan berbagai penyakit seperti kehitaman ketiak, kulit ketiak yamg kasar dan berbiji-biji, bisul yang berulang-ulang dan tidak mustahil menjadikan salah satu punca kepada barah payudara.

Disamping itu, Aluminium klorohidrat sendiri adalah ’carsinogen’ yang boleh menyebabkan terjadinya kanser. Penggunaan Aluminium klorohidrat didalam deodoran adalah merupakan salah satu punca kepada masalah kanser payudara yang semakin lazim didengar dan semakin menakutkan di kalangan kaum wanita.

Pada tahun 2002, satu kajian mencari hubungan antara kanser payudara dan deodoran telah di jalankan. Laporan kajian menunjukkan bahawa deodorant yang mengandungi berbagai bahan kimia yang merbahaya boleh diserap melalui kulit ke dalam tubuh. Kekerapan mencukur bahagian ketiak dan langsung menyapu deodoran di kalangan wanita juga merupakan faktor utama yang meningkatkan lagi serapan bahan-bahan tersebut.

Kajian perubatan seterusnya juga telah mengesahkan bahawa aluminium klorohidrat, paraben dan pewangi tiruan yang terdapat didalam kebanyakan deodorant adalah merupakan ancaman kepada kesihatan. 

Beberapa saintis juga berpendapat bahawa deodorant mempunyai kaitan dengan kanser payudara kerana ia sering digunakan dikawasan bersebelahan dengan payudara dan statistik menunjukkan kawasan paling kerap dan terawal kanser payudara dikesan adalah bahagian atas luar payudara, iaitu kawasan yang paling hampir dengan ketiak.

Inilah dia produk pertama kali saya guna masa di sekolah menengah...beli dari seorang ustazah ni...ustazah ni macam2 dia jual lepas waktu kelas agama petang...nostalgia betul..hihihi..



So saya cadang agar anda bertukar dan try pula deodorant yang selamat dan semulajadi produk keluaran forever living ini.



Kebaikan Aloe Ever-Shield:
●Deodorant selamat dan semulajadi.
●Tidak mengandungi bahan kimia.
●Boleh tahan lama, walaubagaimanapun ikut kekerapan penggunaan.
● Memutihkan ketiak.
●Bersifat merawat. 
●Tidak meninggalkan kesan pada pakaian. ●Tidak menutup liang-liang pori.
●Bau yang wangi.
●Boleh banyak kegunaan lain seperti rawat tumit kaki pecah.
●Cukup lembut dipakai sejurus selepas mencukur ketiak.


Kalau anda berminat hubungi saya: wasap/telegram 0193737025
email:nuurayuu@gmail.com



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit*







Tiada ulasan:

Catat Ulasan